Speltips en -truuks

Posted on Posted in spel informatie

Op deze pagina vind je volop tips voor het slimmer / beter / geslepener spelen van het spel. Voor nog meer spelplezier en -mogelijkheden!

Tips voor alle spelers

  • Luister goed naar elkaar!

    Dit is één van de belangrijkste aspecten van het spel, maar ook iets wat het snelst onderschat/vergeten wordt. Maar al te vaak geven spelers – onbewust – informatie weg die ze alleen maar kunnen weten wanneer ze een bijzondere rol hebben;

  • Let goed op tijdens de nacht(fase)

    Luister of je spelers ineens stil hoort vallen als een rol wordt opgeroepen. Resp. kijk of je merkt dat iemand bij het oproepen van een rol meer gaat bewegen;

  • Maak de laatste opmerking

    Zorg dat je, net voordat de dagfase afloopt, nog een goede opmerking maakt. Bijvoorbeeld Ik denk dat we X moeten gaan ophangen… of Ik denk niet dat we de verdenking bij die of die moeten zoeken…. De kans is groot dat spelers dit (onbewust) meenemen bij het uitbrengen van hun stemmen, en je volgen in je ‘voorstel’. Maar let op: als de groep dit truukje (her)kent, werkt het alweer snel tegen je 🙂

  • Kijk tijdens de dag-fase goed naar elkaar

    Let ook goed op hoe spelers zich overdag gedragen. Speelt een speler ineens anders (rustiger, of juist aanweziger) dan vorige rondes? Dan zou die speler zomaar een andere/bijzondere rol kunnen hebben!

  • Van de nacht-slachtoffers kan ‘t meest geleerd worden

    Van wie er in de nacht gedood wordt, kan je heel veel leren. Wie er overdag opgehangen wordt, kan namelijk nog redelijk willekeurig zijn, maar de doden in de nacht zijn meestal met duidelijke bedoelingen en redenen. Doe daar je voordeel mee!

  • Met stemmen zegt men meer dan je denkt

    Let bij het uitbrengen van de (dag) stemmen goed op, wie er op wie stemt. Zo zullen Weerwolven meestal niet op elkaar stemmen.
    En als bijv. een speler A speler B al 2 keer achter elkaar aangewezen heeft, en speler A wordt ‘s nachts gedood, dan zou dat wel eens kunnen duiden op een actie van de Weerwolven (resp. speler B) om iemand stil te houden die op de goede weg zat!

Tips voor (beginnende) Weerwolven

  • Take One For The Team

    Je wint als Weerwolven het spel altijd als groep, ongeacht of jij (als wolf) op het einde wel/niet dood bent. Het kan dus (soms) aantrekkelijk zijn om jezelf als wolf op te offeren, zodat daarmee andere wolven minder verdacht worden. De burgers hebben vaak maar zoveel kansen om goed te raden voor ze verloren hebben: als je met jouw opoffering daar 1 of meer keren vanaf kunt snoepen, wint uiteindelijk de Weerwolvengroep!

  • Take One From The Team

    Durf als wolf ook mee te liften op stemmen tegen een mede-wolf. Dat wil zeggen: als je redelijkerwijs niet meer de aandacht richting iemand anders kunt afleiden, natuurlijk. Je mede-wolven altijd maar ontzien, valt ontzettend op. En meeliften verhoogd het vertrouwen dat anderen in je hebben, want je hebt tenslotte wel meegestemd. Soms moet je 1 wolf opofferen, om de groep te laten overleven (zie vorige tip);

  • Verdeel en heers

    Wanneer overdag twee burgers elkaar over en weer beschuldigen van Weerwolf zijn, kan je ervoor kiezen om 1 van die 2 ‘s nachts te doden. De kans is groot dat de ander daardoor als wolf gezien wordt, en het spel uitgewerkt wordt!

  • Claim een andere rol

    Claim, wanneer de kans groot is geworden dat je overdag uitgeschakeld gaat worden, een andere rol, bijv. die van Helderziende (tenminste: als die nog niet geclaimd is). Wijs nu een gewone speler aan als Weerwolf. De kans is groot dat degene die je aanwijst, ook opgehangen wordt. Verdenkt men daarna jou – omdat dit een burger bleek te zijn – als Weerwolf, dan heb je in ieder geval een extra burger meegenomen in je val.
    Een vergelijkbare strategie is om, wanneer iemand een speciale rol claimt, vrijwel meteen daarna diezelfde rol te claimen. De kans is groot dat jij meer geloofd wordt, en dat de ander opgehangen wordt. Tel daar nog minimaal 1 nacht-kill bij, en je hebt minimaal 2 burgers uit het spel gewerkt, voordat jijzelf opgehangen wordt. Niet leuk voor jou, wel goed voor het wolventeam!

  • Ben niet té gretig

    Spring, wanneer de stemmen overdag voor de burgers de verkeerde richting opgaan, daar als Weerwolven niet massaal bovenop. Hoe fijn het ook is om dit als wolf te zien gebeuren: dat valt al snel op! En als je later als wolf wordt ontmaskerd, wordt het voor de burgers een stuk makkelijker om uit te vogelen wie er dan nog meer weerwolf zijn;

  • Neem op het einde het voortouw

    Aan het einde, als er nog maar een paar spelers over zijn, loont het vaak om als allereerste een nominatie bekend te maken. Je kan daarmee twijfelende spelers snel over de streep trekken, voordat iemand anders dat kan doen. Onderbouw je nominatie wel (anders is het verdacht), maar maak het ook weer niet te uitgebreid;

  • Pak de meest onschuldige

    Als je geen duidelijke slachtoffer voor de nacht hebt, dan kan de minst opvallende c.q. de meeste onschuldige burger een goede keuze zijn. Het verwart in potentie de burgers waarom nou net die persoon gedood is. En je houdt meer spelers over die wél veel zeggen, en daar kan je je dan weer makkelijk(er) tussen schuilen;

  • Zorg dat je als Burger bij ieder spel net iets anders speelt

    Het valt dan minder op dat je ook net iets anders speelt wanneer je Weerwolf bent!

Tips voor de (beginnende) Helderziende

  • Rustig, dan breekt het lijntje niet

    Het is bijna altijd een slecht idee om al heel snel bekend te maken dat je De Helderziende bent. Ook al vragen andere spelers (vaak zijn dat de weerwolven!) daar wel om. Kijk eerst of je op subtiele, indirecte wijze de burgers kan helpen om de juiste spelers uit het spel te werken. Bekendmaken kan altijd nog;

  • Alle informatie is waardevol

    Ook al lijkt het zo, het is niet je hoofddoel om Weerwolven op te sporen: je hoofddoel is om de (gewone) burgers van waardevolle informatie te voorzien. Weten wie er een burger is, is daarbij zeker zo waardevol als weten wie er een Weerwolf is! Weet je dat iemand een Weerwolf is, let dan op of die vaak naar dezelfde spelers kijkt, of bepaalde spelers ontziet. Weet je dat iemand burger is, dan weet jij dat je wat die speler zegt kan geloven;

  • Wees niet té subtiel

    Je o-zo subtiele hints zijn meer dan eens te subtiel om door de burgers opgepikt te worden. Als je dus te subtiele uitspraken over spelers doet, wordt dat eerder als verdacht gezien, dan als een waardevolle aanwijzing. Erger nog: wolven pikken dit gemakkelijk op, en je zal veel sneller hun doelwit worden (zij weten dat het namelijk hout snijdt wat je zegt!);

Tips voor – al dan niet gewone – burgers

  • Hou het simpel

    Als je burger bent, zeker een gewone, kun je beter je speelstrategie eenvoudig houden. Je kan wel ingewikkelde zaken gaan proberen (met bluffen over rollen, e.d.), maar omdat je als burger (zeker een gewone burger) vaak niet veel informatie over anderen weet, is de kans dat je je daarmee zelf in de voet schiet, erg groot. En raadt eens wie er dan al snel opgehangen of opgegeten wordt?
    Door heel ingewikkelde dingen te gaan doen, maak je het meestal ook lastiger voor de andere burgers, omdat het gedrag van de échte speciale rollen zo minder goed opvalt;

  • Wie wil, c.q. heeft, De Burgemeester-functie?

    Het burgemeesterschap is een behoorlijk belangrijke functie in het spel, die je de info kan geven over degene die hem vervult. Wie heeft zich bijv. kandidaat gesteld voor deze functie? Weerwolven vinden deze functie erg interessant, dus dit geeft wellicht al iets weg.
    Wie heeft op wie gestemd? Wederom: Weerwolven zien het liefst iemand uit hun midden als burgemeester. En als De Burgemeester lang blijft leven, zou dat maar zo erop kunnen duiden dat het een Weerwolf is, want zij hebben blijkbaar geen behoefte om deze krachtige speler te doden, en te vervangen door een speler uit hun eigen kamp;